Om Nevrotrening
familie

Ernæring / Livstil

Utsagnet "du er hva du spiser" sier egentlig alt. Kroppen kan oppfatte hvilken mat som er bra for den eller hva som er gift for den. Mange har matintoleranser eller matallergier uten å vite det og har ofte plager nettopp fordi de spiser det som er gift for vedkommendes kropp. Avbalanserte matvaner har derfor alt å si for langtidshelse og velvære. Ha kjærlighet ovenfor din kropp og hva du putter i den. Tenk alltid positivt om den maten du spiser og konsentrer deg og nyt maten når du spiser. Ikke les avisen eller se på TV mens du spiser f.eks. På TV vises det mye negativitet som ødelegger fordøyelsen.

Mat som gir jevn blodsukker og en syre-base balanse på 20%-80% er alfa & omega for en god helse. Dessverre gir det meste av moderne mat vi liker å spise det motsatte effekt. Det meste er sped på med raske karbohydrater og sukker. som gir en raskt blodukkerstigning og skaper et meget surt miljø i kroppen som fører til oppblomstring av sopp, mugg, bakterier, virus som til slutt ødelegger vår helse.

Steinalderkost passer kroppen best og forebygger sykdommer. Melk og kornprodukter eksisterte ikke i så store mengder for 5000 tusen år siden. Vi har ikke forandret oss genetisk siden den gangen.

Moderne mat med mye korn, melkeprodukter, genmodifisert mat .Manipulerte fetsyrer slik som margarin blir ikke oppfattet som riktig kost av vår kropp. Urbefolking som ikke spiser moderne mat har ikke moderne sykdommer heller.

Unngår mest kornprodukter, gluten, sukker, (ku-)melkeprodukter, manipulerte fetsyrer og kunstige tilsettninger. Spis ærlige produkter som ikke er bearbeidet; kjøtt, fisk, nøtter, egg, grønsaker, frukt. Lettprodukter er manipulert og inneholder farlige kunstige søtstoffer som er nervegifter for vår kropp. Unngå mest kunstige tilsettninger, lag dine sauser selv fra bunn av. Smaksforsterker eller MSG eller Glutamat er i mange ferdige produkter. Glutamat en også nevrotransmitter i vår hjerne som regulerer sultfølelsen. Dette kunstige stoffet fremmer diabetes og fedme.

10 Enkle kosthold tips;

1. Spis alltid frokost! En god frokost bør inneholde: langsomme karbohydrater(grove havreflak, uten sukker) proteiner (kjøttpålegg, egg, lite meieriprodukter) og gjerne litt umettet fett (makrell i tomat,) Få også i deg litt c-vitamin fra juice, frukt eller bær. Dette øker jernopptaket eller mineral opptaket generellt.

2. Maten i dag inneholder ikke det som den gjorde tidligere. Spis derfor minst en, helst to mulitvitaminer og 1000 mg C-vitaminer, fordelt på 2 ganger, om dagen. C-vitaminer er basis for å fremme opptak av alle andre vitaminer og mineraler. Omega-3 er en meget viktig byggesten til kroppen og tas v.h.a. 2 ss tran eller flere kapsler. Spis mellom 100-200 mircrogram D-vitaminer dagelig. En god vitamin og mineral-balanse, som er testet av en kinesiolog eller biopat og tilpasset spesiellt deg, er derfor selvfølgelig aller best.

3. Drikk 2 til 3 liter rent vann om dagen . Vann renser kroppen og hjelper å få ut giftstoffene. Gi kroppen en sjanse. Ha med deg en vannflaske overalt hvor du går, så husker du å drikke. Te og kaffe er ikke vann for kroppen; de er forurensende, forsyrende og vanndrivende. Vann med tilsetninger må først gjennom fordøyelses systemet og "renses" for tilsetninger og belaster systemet også. Vann med bobler (kullsyre) er forsyrende og bryter dermed ned skelettet.

4. La det aldri gå mer enn tre til fire timer mellom hver gang du spiser! Og sørg for å ikke bli for sulten. De aller fleste som spiser for lite på dagtid, overspiser på kvelden. Pluss at du ødelegger forbrenningen, og hvem vil vel det? Spis små måltider 5-6 ganger om dagen.

5. Spis lite meieri produkter, hvetemel og sukker . Bruk heller grovt rug og grovt spelt som belaster kroppen mindre. Rugbrød med mye proteiner på, f.eks. egg, kjøttpålegg, fisk. Melk skaper et surt miljø i kroppen og trekker derfor kalk ut av skjelettet og gjør det motsatte man har lært tidligere. Unn deg det gode fettet som man finner i fet fisk, nøtter og oljer. Omega-3, 6 og 9 er viktige å få i balanserte mengder. Vi får for mye omega-6 gjennom ferdig mat og brød. Spis derfor rikelig med omega-3 for å få en bedre balanse. Til 1 kg gulost trengs 10 liter melk og er dessverre også veldig forsurende for kroppen.

6. Ha frukt og grønt tilgjengelig slik at du har noe å knaske på hvis du blir sulten mellom måltidene. Fyll opp kjøleskapet og kjøkkenbenken slik at det er lett å se. Bruk mandler eller nøtter som protein tillskudd ved siden av frukt. Ta med litt i veska.

7. Kosedag en dag i uka! Spis og drikk det du har lyst på, innen rimelighetens grenser. Man skal ikke være for streng med seg selv alltid. Ingen har godt av å bli fanatiske!

8. Pass på kaloriholdige drikker , sukker og kunstig søtstoff-bruk Alkohol er svært kaloririkt og forsyrende. Hold deg unna brus og saft med sukker eller kunstige søtstoffer. Ett glass med juice pr dag holder. Her er det mye C vitamin, men også mer kalorier enn i sukkerholdig brus. Vann, te og kaffe inneholder ingen, eller nesten ingen kalorier.

Syre-base balansen: Bare en flaske Cola, selv uten sukker (med aspartan), høyner syre- base-balansen i blodet med en 0,5 % og utretter mye skade i kroppen. For sur balanse trekker ut kalken fra skjelettet og forfremmer benskjørhet og "mater" slemme bakterier, sopp og virus. Alle kunstige søtstoffer er fremmede stoffer for kroppen som skaper sykdom på sikt. Bruk heller stevia (urt) som faktisk er carrius hemmende og 100 ganger søtere enn sukker. I Norge kan dette ufarlige stoffet bare brukes til husdyr og må derfor kjøpes i Sverige.

9. Tenk tallerken modell: 1/4 protein(fortrinnsvis rent kjøtt eller fisk), 1/4 langsomme karbohydrater (fullkorns pasta, naturris, eller en potet) 1/2 grønnsaker (gulrot, blomkål, brokkoli metter bedre og er mer næringsrike enn salatgrønnsaker, men varier gjerne). Gjerne også litt oliven- eller rapsolje.

10. Beveg kroppen minst 45 minutter hver dag . Trening er svært viktig for kroppen, og hjelper deg med å holde forbrenningen ved like. Fysisk aktivitet skaper økt hormonproduksjon av de "snille" hormonene og forbrenning av de "slemme" stresshormonene. Dette gir deg bedre humør, lyst på sex og løser opp depresjoner. De aller fleste er alt for slappe. Menneskekroppen er faktisk ikke laget for å døse på sofaen! Men gå i gang litt forsiktig og litt variert. Kroppen trenger tid til å venne seg til den ekstra belastningen pluss at motivasjonen gjerne svikter dersom du sliter deg helt ut. Begynn med turer i raskt tempo, der du øker intensiteten etter hvert som formen forbedres. Prøv å komme deg ut en tur hver dag, og varier lengden. Kjøp en skritteller eller pulsklokke for å holde motivasjonen oppe. En hund eller en venn gjør turen hyggeligere.

Vi skal ha kjærlighet ovenfor vår kropp og ikke forsøple den med mye rart.

 

Positiv selvsnakk og positive tanker om deg selv og andre er halve jobben til god helse.

Kostholdsråd fra Dr Lindberg http://www.drlindbergs.no/

Kosthold og livstil info http://www.VOF.no/

Se også relaterte linker

 

Behandlingene , metodene og rådene er ikke ment å skulle diagnostisere eller behandle sykdom, eller som en erstatning for medisinsk tilsyn. For behandling av sykdom henvises den enkelte til sin lege.

Hva kan arvede familieforhold gjøre med meg

og hva kan en familie konstellasjon gjøre for meg ?

 

En konstellasjon kan være en god komplementær metode til Neurotrening eller Kinesiologi.

Familiekonstellasjoner har sitt utspring i utviklingspsykologi/ familieterapi, østlig- og vestlig fenomenologi og systemisk tenking og er utviklet av Bert Hellinger i Tyskland.

Familiekonstellasjonerhar vist seg å gi positive resultater for en lang rekke problemer som et supplement til Kinesiologibehandling- uavhengig om det er deg selv eller en annen i familien som trenger hjelp. Man kan altså rydde opp i problemer for andre familiemedlemer eller eks. partnere.

Konstellasjoner virker spesiellt bra når problemene dine ligger i utgangspunktet strukturellt i familiesystemet ditt, det som du har arvet av dine foreldrer og besteforeldrer på det energetiske plan.

En konstellasjon kan da lett hjelpe deg på din restitusjonslinjen for videre kinesiologibehandling slik at du til slutt blir helt frisk igjen .

Problemer ift barn, foreldre, søsken og tidligere partnere

En fornemmelse av ikke å tilhøre familien Skilsmisse, samlivsbrudd.

Mine, dine, våre barn. Abort, adopsjon, ufrivillig barnløshet

Hinder for egenutvikling

Følelse av å sitte fast - ikke komme videre i livet Indre uro, konsentrasjonsproblemer.

Samme type problem dukker opp på nytt og på nytt.

Utbrenthet, symptomer, sykdom

Sorg, depresjon og traumer

En følelse av sorg som ikke vil slippe taket

Angst som ikke kan forklares.

Nedstemthet, depresjon, selvmordstanker.

Mord, selvmord i familien. Mistet et barn ved fødsel, barns død.

Sinne, hat, vold, overgrep

Vil du vite mer les videre:

Familiekonstellasjoner er en effektiv form for terapi hvor du finner løsninger og kraft til å takle din skjebne. Enten du eller en i din familie strever med en nær relasjon, angst, sykdom eller et veivalg i livet vil konstellasjoner raskt vise kjernen i problemet og veien ut til balanse, styrke og fred i kropp og sjel.

Familiekonstellasjoner gir deg en terapiform med svært lite prat og mer ”action”. Du setter opp konstellasjonen i samråd med konstellatøren og sitter så og observerer hva som skjer. Etterpå skal du hverken analysere det som har skjedd eller snakke om konstellasjonen. Den skal oppleves og få ro til å virke i deg og ditt system.

Du trenger heller ikke å bekymre deg for at din partner, barn, søsken eller foreldre ikke er interessert i å følge med. En konstellasjon påvirker hele familiesystemet positivt – både de som er tilstede og de som ikke er det.

Hva kan familiekonstellasjoner brukes til

Familiekonstellasjoner kan brukes til svært mange av livets utfordringer. Her er et lite utvalg:

• Problemer ift barn, foreldre, søsken

• Mine/dine/våre barn

• Skilsmisse/samlivsbrudd

• Depresjon, indre uro og ADHD

• Avhengighet, aggresjon, konsentrasjonsvansker

• Overgrep, skyld, følelse av å ikke strekke til

Alle typer traumer – egen opplevde eller traumer som foreldre/besteforeldre/oldeforeldre eller andre har opplevd, og som den som opplevde traumet av mange gode grunner måtte undertrykke – slik at det ble systemisk – og konsekvensene av dette traumet nå kommer opp i for eksempel ditt eller dine barn`s liv (som sorg, depresjon, usikkerhet, angst, søvnløshet, ADHD, ufrivillig barnløshet, jobb problemer, pengeproblemer, psykosomatiske symptomer osv osv)

For godt til å være sant?

Familiekonstellasjoner er enkelt og kraftfullt uten å bli lettvint. Metoden er utviklet av Bert Hellinger og har et bredt faglig grunnlag. Familiekonstellasjoner er sannsynlig den raskest voksende terapi- og egenutviklingsmetoden i verden i dag. I Tyskland er konstellasjoner (”Aufstellungen”) allment kjent og godkjent av trygdekontorene.

Husk også at all terapi og utvikling er et arbeid, og konstellasjoner berører enten du setter opp en konstellasjon eller står i en konstellasjon for andre i gruppen. Du kan likevel være trygg på at målet for alle konstellasjoner er styrke og utvikling, og alle deltakere er underlagt taushetsplikt.

Har du lyst å være med på en konstellasjon ?

Sjekk disse websider :

Marta Thorsheim; http://www.hellinger.no/

Olaug Rønningsdalen; http://www.familieoppstilling.com/

Tore Kval ; http://www.systemoppstilling.no

Pia Storm Kalhof, http://www.kunstterapihuset.no

Modell for Universell restitusjon

Nevrotrening benytter en modell for universelle restitusjons prinsipper som baserer seg på følgende 3-dimensjonale trekant som vises forenklet og flat her. Modellen er en kontekstuell representasjon av hvordan vi fordeler vår energi og hvordan vi fungerer i hverdagen. Rundt denne 3 dimensjonale tetragon modell ligger det 3 sirkler som representerer familien med far, mor og deg selv, samfunnet, kirke, politikk og til slutt universelle lover.

Mentalt – Alle våre mentale hjerneprosesser, som tanker , holdinger og misoppfatninger.

Emosjonelt – Følelsene våre. Stress-takling

Fysisk – Kroppens struktur, dvs. muskler og skjelett, kroppsvaner, minne om ulykker.

Meridianer – Dette er kroppens elektriske system, nerver og meridianer som skaper forbindelsene mellom det fysiske, mentale og emosjonelle i kroppen.

På hjørnene finner vi vaner, tro og frykt som er med på å skape ubalanse i vår kropp.

Hvordan virker det?

Er sidene i trekantene like så er det harmoni og energibalanse.

Ved hjelp av denne modellen kan Nevrotreneren hjelpe klienten med å identifisere årsaken til problemene. En ubalanse i den mentale trekant-siden vil nødvendigvis også gi utslag i den emosjonelle side samt meridianer. Ut fra hvilke ubalanser man finner i modellen, tester kinesiologen eller nevrotreneren videre hvilke korreksjonstyper klientens kropp reagerer positivt på for å rette opp ubalansen. Testen foregår ved å kjenne på muskel-tonusforandringen i en på forhånd utvalgt testmuskel. Kroppen (les underbevisstheten) har all informasjonen lagret og vet svaret på utfordringen eller spørsmålet.

Modellen gjør det lettere å arbeide seg gjennom komplekse ubalanser i kroppen og gir forbløffende gode "svar" på hvor problemene ligger. Denne 3-dimensjonale tetragon modell består også av en Genetisk-, Tid & rom- og Dypere bevisthetstilstander-trekant (slik som søvn f.eks.). Alle disse trekanter har igjen en mental, emosjonell, fysisk side og blir testet gjennom for å avsløre hva som ligger der. Meridian energien er fordelt i nye trekanter etter 2500 år gamle kinesiske prinsipper. Meridian energien blir igjen testet og balansert etter disse prinsipper.

 

Behandlingene og metodene er ikke ment å skulle diagnostisere eller behandle sykdom, eller som en erstatning for medisinsk tilsyn. For behandling av sykdom henvises den enkelte til sin lege.

Hvordan komplementær medisin betrakter helseplager

Kroppen vår har en unik evne til å restituere/reparere seg selv. En kinesiolog / nevrotrener er kun en tilrettelegger når denne prosessen er gått i stå, for å få tilbake full restitusjon slik at kroppen reparerer seg selv.

Bio-kybernetisk system.

god helse er en naturlig innebygd del av vår genetiske oppbygging. Menneskekroppen er et bio-kybernetisk system. Et selvregulerende system som konstant regulerer alle bio-kjemiske, bio- elektriske og bio-energetiske systemer etter beste evne med de tilgjengelige ressurser. Det vil si at kroppen overvåker sitt indre og ytre miljø og gjør tilpasninger kontinuerlig. Muskelmonitoring gir en NevroTrener muligheten til direkte å "avlytte" kroppens tilbakemeldingskretser. Her kan man avdekke hva som er problemet og får svar på hva som trengs for igjen å skape balanse i systemet.

Modellen

Med vår moderne dogmatiske tankemåte i forhold til helseplager er det mange plager vi betrakter som veldig fysisk, og velger dermed en fysisk og kjemisk form for behandling. Det er ikke sikker at det angriper årsaken. Plager har som regelen en mental, emosjonell, fysisk og energimessig komponent og er dermed relativ enkelt å gjøre noe med når man tar det utgangspunktet. Nevrotrening bruker Modellen for universelle prinsipper for å finne ut hvor ubalansene befinner seg; mentalt, emosjonellt, fysisk, meridian energi, frykt, vaner, tro, familien, samfunnet, matintoleranser, osv.

Kroppen signaliserer

Sykdom er først og fremst et signal fra din "superbevisste" underbevissthet om at du utfordrer dine genetiske svakheter for mye i forhold til hva ditt bio-kybernetiske system klarer å kompensere for. Vi lærer ikke lenger å "lytte" til kroppens signaler. Signalene er som om underbevisstheten banker på fra innsiden, " hør her: du må forandre på noe i livet ditt ! " f. eks. mat, uvaner, for mye stress osv. Symptomer er hjelpsomme budbringere som har behov for å bli hørt og forstått før de kan forsvinne. De vil ikke forsvinne før vi har rettet oss etter det rådet deres.

Undertrykking av kroppens signaler.

Hverdagen er brutal, og vi velger derfor en lettvint løsning og smører f.eks. en salve på et utslett. Når vi da et år senere får lungerelaterte problemer, legger vi ikke linken til salven fra et år siden. Det første signalet fra kroppen ble med salven "trykt" tilbake igjen, altså undertrykt. Kroppen svarer med sterkere signaler (symptomer) for å få oppmerksomheten rettet mot det opprinnelige problemet.

Nevrotrening eller Kinesiologi behandler først og fremst årsaken til problemene og det vil skape restitusjon innenfra. Vanlig tradisjonell symptombehandling kan sammenlignes med en gammel bil som begynner å ruste. Hvis man glatter over rusten med ny lakk ser alt bra ut på overflaten. Rusten blir undertrykt. Etter en viss tid blir rustutbruddet desto verre og er enda vanskeligere å reparere. Ta problemet ved roten så skaper man en løsning som kroppens bio-kybernetiske system klarer å reparere selv.

Moderne kinesiologi og homeopati har lenge vært de eneste systemer som har innsett at det er viktig å finne de undertrykte årsakene for å kunne oppnå 100% restitusjon. Alle typer behandling, også kinesiologi, uten å teste om den er undertrykkende, kan være skadelig for den det gjelder. Det er viktig at Nevrotrening / moderne kinesiologi skal utøves som en ikke-invaderende metode når den sjekker undertykkelser og ber om tillatelse om videre behandling kontinuerlig under behandlingen. Dette er opp til den enkelte behandleren.

Restitusjonsevne

Som en del av den ubevisste responsen til de skadene vi daglig påfører kroppen gjennom bruk av den, spiller vår innebygde helbredelses-evne sin rolle i samsvar med en rekke naturlover. Vår restitusjons-evne er viktig for å overleve. Når vi sover skal alle skadene i muskelfibre og f.eks slitte leddkapsler repareres, restituere seg rett og slett.

Kroppen er bygd til å overleve på best mulig måte. For å gjøre dette utvikler den en rekke forsvarsmekanismer som står i beredskap ved ulike tider og under ulike forhold. Vi er et symptom av vår fortid. Forsvarsmekanismer som utløses av hendelser, tanker, situasjoner og som vedvarer over lengre tid vil skape faste nervologiske vaner (valg) som begrenser kroppens muligheter hvis vi ikke nullstiller disse.

Nevrotrening vil avdekke hvilke nevrologiske vaner som skaper "proppen" i restitusjonssystemet og vil gi nye bedre nevrologiske valg og muligheter. Kunsten med nevrotrening er å bruke disse forsvarsmekanismer i retning av positiv restitusjon for kroppen ved å finne ut hvilke nye nevrologiske valg som skal til.

Byggestener

Kroppen trenger også byggestener som surstoff, vann og energi i form av karbohydrater, proteiner, mineraler, vitaminer, fettsyrer (oljer), m.m. Bevegelse, trening, nok søvn og kjærlighet er viktige elementer. Vi skal ha kjærlighet overfor vår kropp og våre medmennesker.

Riktige positive holdinger og positivt selvsnakk er halve jobben til god helse.

Behandlingene og metodene er ikke ment å skulle diagnostisere eller behandle sykdom, eller som en erstatning for medisinsk tilsyn. For behandling av sykdom henvises den enkelte til sin lege